شاید مهم ترین مئله ای که در اقتصاد نیاز است دانش پژوه بداند مفهوم انتزاع است. بدون دانستن این مفهوم اساا امکان بررسی اقتصادی یک موضوع وجود ندارد.

 our conceptions of  particular one-sided components of the concrete object

صنعت تجرید را باید جان و سرچشمهٔ اصلی سادگی، شیوایی، و زیبایی در تفکّر و اندیشه‌ورزی، زبان، منطق، ریاضیّات، فلسفه، و هنر دانست. شاید، نخستین بار که انسان نخستین، به گاه شمارش اشیاء پیرامونش (دو رودخانه، دو قبیلهٔ مهاجم، دو آهوی وحشی، دو …) به مفهوم اعداد (عدد دو و مفهوم دو بودن)، جدای از اشیاء مورد شمارشش اندیشید، نخستین تجربهٔ بشر در تجرید هم صورت پذیرفته‌بود؛ ولی، پیش از آن مفاهیم مجرّد دیگری مثل رودخانه، قبیله، آهو، … آموخته شده بوده‌است.

تفکر انتزاعی و تفکر عینی چه تفاوتی دارند؟

پس از این که متوجه شدید تفکر انتزاعی چیست، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که تفاوت آن با دیگر تفاوت‌ها در چیست؟ به طور معمول، تفکر انتزاعی در مقابل متضاد آن، یعنی تفکر عینی، تعریف می‌شود. تفکر عینی به‌ صورت نزدیک با اشیا و تجربیاتی که به‌ طور مستقیم به‌ دست می‌آیند، در ارتباط است. برای مثال، هنگامی که پروژه‌ای را به گام‌های مشخص، با ترتیب زمانی تقسیم می‌کنیم، تفکر عینی را به‌ کار گرفته‌ایم. در این مسئله، تفکر انتزاعی درک دلایلی است که پروژه را مهم‌تر کرده‌اند. بسیاری از ما نیاز داریم از ترکیب تفکر عینی و انتزاعی استفاده کنیم تا در زندگی روزمره‌ خود موفق عمل کنیم.