استفاده از قابلیت جستجو و جایگزینی پیشرفته‌ نرم افزار Word

در نرم‌افزار Word، برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس از قابلیت جستجو و جایگزینی پیشرفته‌ی نرم افزار Word که قبلا در مطلبی با عنوان "جستجو و جایگزینی پیشرفته در نرم افزار Word" آموزش داده شده است، استفاده می‌کنیم.

۱- تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی:

در نرم‌افزار ورد با فشار دادن کلیدهای Ctrl+H، کادر Find and Replace با تب فعال Replace باز می‌شود. برای جستجوی اعداد ابتدا در قسمت Find What کد #^ را تایپ کنید. سپس در قسمت Replace With کلیک کنید و از قسمت Format گزینه Language را انتخاب کنید. در پنجره Replace Language زبان Persian یا Farsi را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید. اگر فونت خاصی هم مدنظرتان است از قسمت Format گزینه Font را انتخاب کنید و در قسمت Complex Script فونت را انتخاب نمایید و سپس و روی Ok کلیک کنید. در پایان روی گزینه Replace (اگر می‌خواهید بصورت موردی چند عدد را تبدیل کنید) یا Replace All (اگر می‌خواهید همه اعداد را تبدیل کنید) کلیک کنید تا فرآیند جایگزینی انجام شود.

منبع با تغییر: superuser.com

🔵 تبدیل نقطه به ممیز در اعداد اعشاری:

با استفاده از روش فوق، امکان تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بالعکس فراهم می‌شود اما آن چیزی که در حین این تبدیل، بسیار اهمیت دارد تغییر نماد جداکننده عدد اعشاری از عدد صحیح می‌باشد که در زبان فارسی ممیز () و در زبان انگلیسی نقطه (.) است. در حین این تغییر یا به عبارتی جایگزینی، بهتر است از علامت ممیز فارسی () استفاده کرد نه از علامت اسلش (/).

نماد ممیز فارسی () را نباید با کج‌خط (اسلش /) اشتباه گرفت. کج‌خط در صفحه‌کلید استاندارد ۹۱۴۷، در همان جای اصلی‌اش است و در متون فارسی برای درج تاریخ استفاده می‌شود، مانند ۱۳۸۹/۷/۲۳

علامت ممیز () در صفحه‌کلید استاندارد تازهٔ فارسی بر اساس استاندارد شمارهٔ ۹۱۷۴ ماتصا، با کلیدهای Shift + 3 تایپ می‌شود. پس از نصب صفحه کلید استاندارد اگر این شرتکات عمل نمی‌کند می‌توانید این علامت را با وارد کردن کد یونیکد آن یعنی 066B در قسمت Symbol پیدا کنید و با استفاده از این راهنما، مشابه نیم‌فاصله برای ممیز فارسی نیز شرتکات تعیین کنید. بنابراین کافیست مطابق شکل زیر نقطه (.) را با ممیز فارسی () جایگزین کرد. اگر دقت کنید مشاهده می‌کنید که هنگام تایپ  در قسمت Replace With، ظاهرا علامت ویرگول لاتین (,) درج می‌شود اما نگران نباشید پس از جایگزینی در متن، علامت  نمایش داده می‌شود. البته دقت کنید که برای مشاهده این علامت، باید صفحه کلید استاندارد را نصب کرده باشید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید ممیز فارسی را پیدا کنید و می‌خواهید از علامت اسلش (/) استفاده کنید باید دقت کنید که برای جایگزینی نقطه (.) با اسلش (/) یک مشکل بزرگ وجود دارد. 

مشکل این هست که همزمان با جایگزینی نقطه با ممیز مشاهده خواهید کرد که جای ارقام صحیح و اعشاری عدد مورد نظر عوض می‌شود (اینکار را انجام دهید تا نتیجه را ببینید). ضمنا حتما متوجه شده‌اید که این مشکل در هنگام تایپ نیز وجود دارد. وقتی از اسلش استفاده می‌کنید، جای قسمت اعشاری و صحیح جابجا می‌شود و شما باید اول اعشاری را تایپ کنید و بعد قسمت صحیح را (یعنی درست برعکس). این مشکل در هنگام استفاده از ممیز فارسی () وجود ندارد. بنابراین باید کاری کرد که هم نقطه با ممیز جایگزین شود و هم مشکل عوض شدن حل شود. در ضمن عدد هم فارسی شود. جهت حل این مشکل به مطلبی با عنوان عوض کردن جای ارقام صحیح و اعشاری یک عدد در ورد مراجعه کنید.