میانگین متحرک یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین ابزارهای تکنیکال محسوب میشود. در این بخش به محاسبات و توضیح این روش میپردازیم.
میانگین متحرک میانگین قیمت یک سهم در یک زمان مشخص است. وقتی میخواهیم میانگین متحرک را محاسبه کنیم باید بازه زمانی مورد نظر را مشخص کنیم(مثلا میانگین 25 روزه).
« میانگین متحرک ساده »، براحتی با جمع کردن قیمت روزانه سهم در طول n روز و تقسیم این مجموع بر عدد n بدست می آید. برای مثال، قیمت بسته شدن یک سهم را در طول 25 روز با هم جمع کرده و دست آخر بر 25 تقسیم کنید. نتیجه بدست آمده میانگین قیمت سهم در طول 25 روز گذشته است. در نمودار قیمت سهم، عینا همین محاسبات برای هر دوره زمانی دیگر نیز قابل انجام است.
توجه کنید که میانگین متحرک تا زمانی که شما سابقه قیمت سهم را در طول بازه زمانی مورد نظر (n روز گذشته) در دست نداشته باشید، قابل محاسبه نیست. بعنوان مثال توجه کنید که تا فرا رسیدن روز 25ام معامله شدن یک سهم نمیتوان میانگین متحرک 25 روزه برای آن سهم محاسبه کرد.
نمودار زیر نشاندهنده میانگین 25 روزه قیمت سهم شرکت کاترپیلار برای قیمت بسته شدن روزانه (close) میباشد.

از آنجا که میانگین متحرک در این نمودار نشاندهنده میانگین قیمت سهم شرکت در طول 25 روز گذشته است، این شاخص نشاندهنده اجماع نظرات و انتظارات سهامدارن شرکت در طول 25 روز گذشته میباشد. اگر قیمت سهم بالای میانگین متحرک باشد، به این معنی است که انتظارات فعلی سهامدارن(و در نتیجه قیمت فعلی سهم) بالاتر از متوسط انتظارات سهامداران در 25 روز گذشته میباشد. معنی دیگر آن هم اینست که سهامداران شرکت سرسخت بوده و دست از سهم بر نمیدارند و علاقمند به بالا بردن قیمت سهم هستند. بالعکس اگر قیمت روز کمتر از میانگین 25 روز گذشته باشد، نشاندهنده افت توقعات سهامداران از سهم بوده نسبت به 25 روز گذشته بوده و تا حدی گویای ناامیدی سهامداران از آن سهم میباشد.

تعریف کلاسیک میانگین متحرک اینست که این شاخص ابزار خوبی برای دیدن و بررسی تغییرات قیمت است. سرمایه گذاران معمولا وقتی قیمت سهم بالای میانگین متحرک میرود سهم را میخرند و وقتی قیمت به پایین میانگین متحرک رسید آن سهم را میفروشند.

بازه‌های زمانی در میانگین متحرک
علامت های "خرید" (buy) در نمودار زیر (روند تغییرات قیمت سهم شرکت Aflac) زمانی که نمودار قیمت میانگین 200 روزه را قطع میکند ترسیم شده اند. همچنین علامتهای "فروش" (sell) زمانی که روند تغییرات قیمت بزیر میانگین 200 روزه رفته است، ‌رسم شده اند. (برای شلوغ نشدن نمودار، از گذاشتن علامت خرید و فروش در محلی که قیمت فقط برای چند روز از میانگین متحرک عبور کرده است، خودداری کردیم)

روندهای بلند مدت معمولا توسط میانگین متحرک 200 روزه تشخیص داده میشوند . میتوان از نرم افزارهای کامپیوتری برای تشخیص بهترین دوره زمانی استفاده نمود. صرفنظر از کسورات قانونی خرید و فروش ، میتوان گفت سود بیشتر با استفاده از میانگین های متحرک کوتاه مدت تر بدست می آید.

ارزیابی روش میانگین متحرک:
یکی از مزایای این روش (خرید و فروش در زمانهایی که قیمت میانگین متحرک را قطع میکند) اینست که معمولا در جهت درست بازار قرار داریم: به این معنی که قیمت ها نمیتوانند رشد زیادی داشته باشند بدون اینکه نمودار قیمت میانگین متحرک را قطع کند. عیب این روش نیز اینست که شما معمولا دیر میخرید و دیر هم می فروشید. اگر روند برای یک مدت معنی دار ادامه پیدا نکند (حداقل 2 برابر دوره زمانی میانگین متحرک) شما ضرر خواهید کرد. این موضوع در نمودار زیر کاملا مشخص است:

پشیمانی سهامداران
معمولا پشیمانی بازار را از روی میانگین متحرک تشخیص میدهند. همانطور که در نمودار زیر مشخص است این موضوع بسیار متعارفی است که یک سهم از میانگین متحرک بلند مدت خود رد شده و سپس به میانگین قبلی خود (که از آنجا شروع به رشد کرده بود) باز گردد.

همچنین از روش میانگین متغیر برای یکنواخت کردن داده های بی قاعده نیز استفاده میگردد. نمودار زیر پیشینه قیمتی 13 ساله سهمی را نشان میدهد. نمودار زیرین {آبی رنگ} میانگین 10 هفته ای همان سهم در طول همان دوره زمانی است. دقت کنید که چطور میانگین متحرک دیدن روند واقعی تغییرات را تسهیل میکند.


متن ترجمه شده از سایت www.equis.com

 به نقل از sahamyab.com