به موجب ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان مکلفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می نماید، نسبت به ارائه اطلاعات درخواستی سازمان مذکور و صدور صورتحساب اقدام نمایند. لذا صدور صورتحساب از تکالیفی است که برای مؤدیان مشمول این نظام در نظر گرفته شده است که نشان از اهمیت و جایگاه خاص آن میباشد.
"معاونت مالیات بر ارزش افزوده"
صورتحساب عمومی فروش کالا و خدمات، صورتحساب فروش عادی است که در حال حاضر نیز مورد استفاده فروشندگان قرار میگیرد. اینگونه صورتحساب ها توسط کلیه عرضه کنندگان کالاها و ارائه دهندگان خدمات که به عرضه کلی یا جزیی کالاها و خدمات اشتغال دارند، صادر میگردد. صورتحسابهای مذکور در معاملات بین فعالان اقتصادی با یکدیگر و همچنین بین فعالان اقتصادی و مصرف کنندگان مورد استفاده میباشد. مؤدیان میتوانند حسب نیاز، صورتحسابهای مورد استفاده را از نظر قطع در اندازه های مختلف و از نظر قالب در اشکال گوناگون، به صورت رایانه ای و یا دستی صادر نمایند.
راستچین اقدام به طراحی فرم این صورتحساب در قالب فایل اکسل نموده است. در این فایل فرمول های مربوط به اعمال مالیات بر ارزش افزوده (با نرخ 9 درصد) و همچنین موارد مشابه مانند اعمال تخفیف و جمع کل لحاظ شده است. همچنین فایل برای پرینت در سایز برگه A4 تنظیم گردیده ( مشاهده پیش نمایش در فرمت PDF )
نکات مهم برای استفاده صحیح :
- اگر می خواهید فاکتور را به دارائی ارائه کنید، شماره فاکتور را حذف و پس از پرینت، با رنگ قرمز (به کمک شماره زن) شماره فاکتور را مهر کنید
- اولین باری که فایل اکسل را بازمی کنید، در بالای صفحه، نوار زرد رنگی شامل کلید enable editing مشاهده می شود. روی کلید، کلیک کنید.
- فاکتورهای اکسل reference و compact دارای Sheet دوم هستند و برخی اطلاعات در این قسمت باید تکمیل گردد.
- با توجه به اینکه هر فاکتور بهتر است سه برگ باشد(برای مشتری، خودتان و دارایی)، می توانید برای پرینت از کاغذهای سفید، زرد و قرمز استفاده کنید.
- فونت های موجود در بسته دانلود را قبل از باز کردن اکسل در فولدر FONTS ویندوز کپی کنید
- برای نمایش صحیح فایل، از اکسل 2013 به بالا استفاده کنید