بیمه خبرنگاران از سه طریق انجام می شود

1-   بیمه خبرنگار ، روزنامه نگار و عکاس از طریق مدیر مسئول رسانه که صاحب امتیاز نشریه به عنوان کارفرما محسوب می شود

2-    بیمه حرف و مشاغل آزاد صندوق هنر :

بیمه نویسنده، خبرنگار ، روزنامه نگار و عکاس از طریق سامانه جامع رسانه ها با داشتن شرایط لازم مندرج در سامانه ( این بیمه از طریق ثبت نام در سامانه جامع رسانه های کشور و معرفی به صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان ،روزنامه نگاران و هنرمندان که به اختصار صندوق هنرنامیده می شود ، انجام می شود)

3-  بیمه اختیاری فعالان رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مناسب برای مدیران مسئول و شاغلان و فعالان در رسانه که خبرنگار نیستند و نتوانسته اند از بیمه دو طریق اول استفاده نمایند )

****توضیحات بیمه نوع اول(بیمه توسط مدیر رسانه):

طبق ماده ٤٦ قانون مطبوعات: صاحب امتیاز و مدیر مسؤول موظفند کلیه کارکنان نشریه را بیمه نمایند تا در صورتی که به حکم دادگاه یا رأی هیأت نظارت یا به هر دلیل‌دیگر نشریه تعطیل گردید، تا زمان اشتغال مجدد طبق مقررات قانون کار حقوق قانونی آنان پرداخت شود.

نحوه حمایت: در صورتی که روزنامه نگار و خبرنگار توسط مدیر رسانه خود بیمه شود مدیر مسئول نشریات مکتوب  به عنوان کارفرما تا 5 نفر از خبرنگاران خود را که بیمه نمایند ، معاف از پرداخت سهم کارفرما هستند این تخفیف شامل رسانه های الکترونیک نمی شود.

محاسن این نوع بیمه: مشروط به اینکه در دفترچه بیمه به عنوان خبرنگار توسط مدیر مسئول بیمه شده باشند مشمول بازنشستگی زودتر از موعد (سختی کار ) می شوند . همچنین این نوع بیمه ، مشمول  بیمه بیکاری و استفاده از مرخصی زایمان می گردند.

معایب: رسانه ها تمایلی به بیمه پرسنل و تعهدات آن ندارند


 

**** توضیحات بیمه از نوع دوم (از طریق ثبت نام در سامانه جامع رسانه ها و بیمه صندوق هنر)

برابرتوافق صورت گرفته میان سازمان تامین‌اجتماعی و وزارت فرهنگ وارشاداسلامی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران واجد شرایط پس از عضویت در صندوق و معرفی از سوی معاونت های تخصصی مربوطه یا ادارات کل ارشاد استان ها با معرفی ‌نامه"صندوق اعتباری هنر" بیمه تأمین‌اجتماعی می‌شوند. اعضای صندوق اعتباری هنر می توانند ضمن برخورداری از حمایت های مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از کمک ویژه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی معادل 10درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال، بابت حق بیمه ماهانه خود برخوردار شوند.
ضوابط و مقررات مشمولین طرح بیمه تامین اجتماعی پس از معرفی از سوی معاونت های تخصصی ذیربط، صندوق اعتباری هنر طبق ضوابط و شرایط زیر اقدام به بیمه هنرمندان می کند.

1- عضویت در صندوق اعتباری هنر

2-        متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته باشد.

3-      حداکثر سن برای درخواست و عقد قرارداد برای مردان و زنان 50 سال می‌باشد، چنانچه سن متقاضی بیش از سنین یاد شده باشد، پذیرش درخواست وی وابسته به دارابودن سابقه پرداخت حق‌بیمه قبلی به میزان برابر مدت مازاد سنی مقرر خواهد بود. کسانیکه حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند از اعمال شرط سنی معاف می‌باشند.

1-   متقاضی در سامانه جامع رسانه ها وارد شود و به عنوان  فرد حقیقی ثبت نام می نماید یوزر و پسورد به ایمیل خبرنگار ارسال می شود و شخص برای دریافت کارت حرفه ای خبرنگاری ابتدا باید به عنوان خبرنگار ثبت نام کند و در شش ماه اخیر ده اثر به نام ( اگر به نام نباشد مورد پذیرش نیست)و نامه معرفی نامه مدیر مسئول و سایر مدارک ، مستندات و سوابق خود را بارگذاری نماید بعد از محرز شدن اینکه شخص خبرنگار است (توسط اداره کل مطبوعات و خبرگزری های داخلی پس از بررسی مستندات ) درخواست بیمه می نماید و اداره کل مطبوعات داخلی خبرنگار تایید شده را به صندوق اعتباری هنر جهت بیمه معرفی می نماید .

در صندوق اعتباری هنر سه مدل بیمه وجود دارد  .

مدل اول12درصد: فقط شامل بازنشستگی می شود

مدل دوم 14 درصد: شامل بازنشستگی  و در صورت فوت شامل مستمری به بازماندگان می شود

مدل سوم 18 درصد : شامل بازنشستگی  و از کار افتادگی و در صورت فوت شامل مستمری به بازماندگان

10 درصد را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می کند و 8 درصد توسط شخص پرداخت می شود(معادل 182 هزار تومان)در این سه تیپ خدمات درمان ندارد که به ازای درخواست هر دفترچه بیمه معادل 60 هزارتومان اضافه می شود به مبلغی که شخص بخواهد پرداخت کند (دو تا دفترچه بیمه 10 هزارتومان)

معایب مربوط به بیمه از طریق صندوق اعتباری هنر:

1-عدم شمولیت سختی کار برای خبرنگاران 2- عدم شمولیت بیمه بیکاری3- عدم شمولیت مرخص زایمان و استعلاجی

4-    برای استفاده از دفترچه بیمه به ازای هر نفر مبلغی باید جداگانه پرداخت شود

محاسن:خبرنگار آزاد و وابسته به رسانه نیست

*****توضیحات بیمه از نوع سوم (بیمه فعالان رسانه ای):

مدیران مسئول یا پرسنل نشریات که در قالب های اول و دوم مذکور در متون بالا نمی توانند  خود را بیمه نمایند از این طریق می توانند به عنوان خویش فرما خود را بیمه نمایند البته سهم پرداختی 27 درصد است نزدیک به 480 هزار تومان  .

 این افراد با مراجعه به سامانه جامع رسانه ها و ثبت نام به عنوان فعال رسانه ای ثبت نام نموده و بعد از ثبت نام با دریافت  تاییدیه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به نزدیکترین بیمه مراجعه و خود را بیمه می نمایند .

مدیر مسئولان نشریات که در قالب خبرنگار نمی توانند بیمه شوند و سایر پرسنل غیر خبرنگار فعال در نشریات می توانند از مدل سوم برای بیمه خود بهره ببرند

 

بیمه تکمیلی

صندوق اعتباری هنر با ایجاد ظرفیت تازه در زمینه خدمات رسانی به اهالی  فرهنگ و هنر و رسانه کشور اقدام به فراهم کردن شرایط برای بیمه تکمیلی نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان کشور کرده است. هدف از این اقدام خدمات دهی  پزشکی در راستای تامین درصد بالایی از هزینه های درمان بخصوص اعمال جراحی و هزینه های بیمارستانی برای نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان کشور می باشد.
شرایط بهره مندی از بیمه درمان تکمیلی عبارتند از: 
1-تکمیل فرایند عضویت در تارنمای صندوق و دریافت کد عضویت
2-دارا بودن بیمه پایه( خدمات درمانی ، تامین اجتماعی، سلامت ایرانیان و. ..)

نکته اول:هر خبرنگاری که هر نوع بیمه پایه داشته باشد (باید بیمه باشد) می تواند از بیمه تکمیلی استفاده نماید

نکته دوم : برای استفاده از بیمه تکمیلی حتما باید ابتدا عضو صندوق اعتباری هنر به آدرس  https://www.honarcredit.ir/   شود .

تمامی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران واجد شرایط با عضویت در صندوق اعتباری هنرمی توانند از خدمات و حمایت های این صندوق بهره مند گردند. ملاک عضویت در صندوق و تمدید آن استمرار فعالیت حرفه ای می باشد.

شرایط عمومی و مدارک مورد نیاز برای عضویت:

1-ارائه معرفی نامه از سوی معاونت های تخصصی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها 
2-تکمیل فرم عضویت
3-پرداخت حق عضویت
متقاضی پس از ایجاد صفحه شخصی در تارنمای صندوق به آدرسwww.honarcredit.ir، تکمیل اطلاعات درخواستی، تایید مدارک الصاقی توسط کارشناسان صندوق و پرداخت حق عضویت 200.000 ریالی ، فرایند عضویت را تکمیل و شماره عضویتی 8 رقمی را دریافت می نماید.
شایان توجه است فعالان قرآنی و مطبوعاتی افزون بر شرایط آیین نامه عضویت صندوق اعتباری هنر، شرایط درج شده در تارنمای معاونت قرآن و عترت و تارنمای معاونت امورمطبوعاتی و اطلاع رسانی را نیز کسب نمایند.

 

نکته سوم : این بیمه شامل افراد تحت تکفل خبرنگار هم می شود

نکته چهارم: این بیمه سقفی برای ارایه خدمات بیمه و پرداخت ها ندارد

در این طرح های بیمه تکمیلی از سیستم پرداختی بیمانو استفاده می شود

در سال 97 براساس قرارداد منعقد شده با "بیمه سرمد" سطح جامعی از خدمات درمانی در قالب 3 طرح (امید، آرامش و رفاه) با تعهدات و پوشش های متفاوت به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ارائه می شود. کلیه خدمات بصورت الکترونیکی و از طریق سامانه بیمانو به آدرس  www.bimano.ir به اعضاء ارائه می شود.از طریق این سامانه اعضاء در هر زمان و مکان امکان بارگذاری مدارک و هزینه های پزشکی خود را دارند.  (ارسال عکس هزینه های درمانی از طریق سایت /ارسال پیامک تایید از سوی صندوق به شخص/ارسال رایگان مدارک هزینه ای و پزشکی از طریق پست به صندوق/واریز هزینه و ارسال پیامک واریز هزینه از سوی صندوق به شخص)

نکته پنجم: امکان صدور معرفی نامه به مراکز و بیمارستان های طرف قرارداد

نکته پنجم : هرساله از ابتدای تیر ماه به مدت یک ماه فرصت هست عضو صندوق هنر شوید ثبت نام 24 ساعته انجام می شود

طرحهای بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر

طرح امید: مبلغ پرداختی سالیانه 70 هزار تومان سهم پرداختی خبرنگار برای بیمه تکمیلی است  و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 350 هزار تومان است 

طرح آرامش: مبلغ پرداختی سالیانه 400 هزار تومان سهم پرداختی خبرنگار برای بیمه تکمیلی است  و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 521 هزار تومان است 

 

طرح رفاه : مبلغ پرداختی سالیانه 700 هزار تومان سهم پرداختی خبرنگار برای بیمه تکمیلی است  و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 530 هزار تومان است 

اخیرا طرح بیمه عمر صندوق اعتباری هنر نیز در دست اقدام می باشد که خبرنگار در صورت درخواست استفاده از بیمه عمر مبلغ 70 هزار  تومان پرداخت می کند و در صورت فوت بدونحادثه به بازماندگان 20 میلیوون و در صورت فوت با حادثه به بازماندگان 40 میلیون پرداخت خواهد شد .متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد .