1. بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری با روش‌شناسی تحقیق در ایران


با توجه به اهمیت اشراف پژوهشگران به روش‌شناسی پژوهش، جهت انجام پژوهش‌های بدیع و اثرگذار، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری با روش‌شناسی تحقیق در حسابداری است. این مقاله از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است. در راستای انجام این پژوهش، پرسشنامه‌ای 60 سؤالی در سال 1399 در خصوص میزان آشنایی 178 دانشجویان دکتری حسابداری ورودی 1396 دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پردیس با روش‌شناسی استفاده شده است. روش نمونه‌گیری در مرحله اول به صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای است که تعداد نمونه در هر طبقه (شامل سه طبقه دولتی، آزاد و پردیس) را مشخص می‌کند و در وهله دوم پرسشنامه با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای با رعایت نسبت‌ها در دانشگاه‌های انتخاب شده بین دانشجویان دکتری توزیع شده است. برای انجام این پژوهش از آزمون میانگین تک نمونه‌ای و آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که میزان شناخت دانشجویان دکتری حسابداری از روش‌شناسی پژوهش در سطح ضعیف و غیر مطلوبی می‌باشد و میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه آزاد و پردیس بیشتر است.  یافته‌های این پژوهش لزوم تقویت بنیه پژوهشی دانشجویان حسابداری و توجه هرچه بیشتر به درس روش تحقیق در این رشته را مبین می‌سازد.

-----------------------------------------------------

2. گسترش دوره‌های دکترای مهندسی و اهمیت روش تحقیق

-----------------------------------

3. روش شناسی در علوم سیاسی با توجه به نسبی گرایی برایان فی