محققان اخیرا دریافتند سازوکار مغز در تصمیمات اقتصادی با آنچه تاکنون تصور می‌شد، متفاوت است.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نوروساینس‌نیوز، یک چارچوب نوین تحقیقاتی، روان‌شناسی و اقتصاد را با هم ترکیب کرده تا نشان دهد چگونه تجربیات به‌یادماندنی، بر تصمیم‌گیری‌های بلندمدت تأثیر می‌گذارند. این مدل، «مطلوبیت فوری مصرف» را از «مطلوبیت به‌یادماندنی» جدا می‌کند.مطلوبیت فوری مصرف، لذت یا رضایت مستقیم و آنی است که فرد در زمان خرید احساس می‌کند. اما مطلوبیت به یاد ماندنی، مطلوبیتی است که از رویدادهای تأثیرگذار مانند مراسم عروسی یا دستاوردهای شغلی ناشی می‌شود. این لحظات به‌یادماندنی که توسط «قانون اوج-پایان» شکل می‌گیرند، همچنان بر انتخاب‌ها، از جمله ریسک‌پذیری و پس‌انداز، بیشتر از لذت مربوط به لحظهٔ خرید تأثیر می‌گذارند. این مطالعه نشان می‌دهد که رفتار مبتنی بر حافظه چگونه از مدل‌های اقتصادی سنتی انحراف پیدا می‌کند و بینش‌های جدیدی در زمینه تصمیم‌گیری انسان ارائه می‌دهد.

جزئیات بیشتر تحقیق